Smidigare och jämnare arbetsflöde stärker Multeral

Multeral är en av Sveriges ledande leverantörer av storköksmaskiner och rostfritt och är fokuserade i första hand på Fast Food. Med egna agenturer och samarbetspartners från de ledande tillverkarna i världen har Multeral en bred och komplett produktmix, lång erfarenhet, stora resurser som tillsammans med en rikstäckande serviceorganisation gör Multeral till en pålitlig leveranrör.

Multeral grundades 1981 och var då ett serviceföretag med 5 anställda inriktade på restuarangbranschen. År 2003 omorganserades Multeral och man fick en försäljningsavdelning och antalet anställda ökade till 17 personer. 10 år senare har Multeral cirka 30 anställda och man har ökat omsättningen från 13 till 126 miljoner och är ledande på marknaden när det gäller helhetskoncept, service och produkter.

Utmaning

I takt med att Multeral växte som företag och fördubblade personalstyrkan insåg man att man stötte på utmaningar som man först inte hade räknat med. All pappershantering som hade fungerat väl när man var ett färre antal personer på företaget visade sig nu vara ohållbart.

– Vi är ett företag som har växt en hel del på kort tid. Vi insåg att arbeta enbart med papper inte längre var något bra system. Det fungerade inte heller så bra med de arbetsordrar vi hade. Det kunde ibland hända att de saknade information och vi ville helt enkelt minimera riskerna med fel på grund av den mänskliga faktorn. Det kunde bli alldeles för långa ledtider på våra arbetsordrar helt enkelt. Dessutom saknade vi ett enhetligt system så man kunde se historik på något enkelt sätt. Om det varit problem med en specifik maskin och om någon hade genomfört reparationer på den tidigare, säger Patrik Borg, Service Manager på Multeral.

Upphandlingsprocessen

-Vi började titta efter leverantörer och vi bjöd in tre stycken att presentera sina lösningar. Vi hade innan tillsammans på Multeral diskuterat vad vi behövde av ett sådant här system. Vi vill ha det så enkelt som möjligt, både för oss och för våra kunder. Ett jämnt flöde vid fakturering gynnar alla parter. Vi valde att testa småskaligt med Mobigo och till en början hade vi en till två arbetare på fältet som använde systemet eftersom vi inte visste hur allt fungerade. Men vi utökade systematisk och sedan sommaren 2012 har våra 13 servicetekniker en egen iPad och använder Mobigo, säger Patrik Borg, Service Manager på Multeral.

Lösningen och resultat

Idag använder sig samtliga 13 av Multerals servicetekniker av Mobigo via iPad när de är ute hos kunderna.

– Vi är mycket nöjda med att vi valde Mobigos system. Nu har vi jämnt kassaflöde eftersom fakturering går ut i tid, vi har enhetligt system för arbetsordrar som vi alla enkelt kan följa och våra tekniker på fältet behöver inte åka in till kontoret för att lämna in dem. Våra kunder får orderbekräftelse via e-post så att de vet att deras förfrågan har kommit till oss. Tack vare ordersystemet så finns det inget problem med varor på lagret heller utan inköp kan planeras i god tid. Vi har helt enkelt ett mycket ett jämnare och smidigare flöde som alla kan arbeta i och ha en bra översikt av.

– Multeral har varit tydliga med vad de har önskat av oss. Vi har tillsammans kunna ta fram lösningar som passar dem och vi är mycket glada över att de är nöjda med vad vi har levererat till dem, säger Mikael Nilebacke, VD Erisma Technologies AB.