Funktionalitet

Mobila plattformar

  • Stöd för iPhone, Android, iPad, Windows Phone, PC.
  • Slipp byta utrustning.
  • Logga in när som helst och från vilken enhet som helst.

Klienter

  • Mobigo Desktop – när du sitter framför en PC och administrerar.
  • Mobigo Mobile – för dina mobiler och surfplattor.
  • Mobigo Kundportal – för kundinloggningar.

Online/Offline

  • Sköt rapportering även när du saknar täckning från mobilnäten.
  • Jobba utan avbrott – oavsett var du befinner dig.

Språkstöd, valutor och datumformat

  • Stöd för olika språk.
  • Stöd för olika datum- och tidsformat.
  • Utbyggbart till fler språk.
  • Kontakta oss om du saknar just ditt språk.

Koppling till affärssystem

  • Koppla Mobigo till sitt affärs/faktureringssystem.
  • Slipp manuell stansning av fakturaunderlaget.
  • Undvik dubletter av kunder i flera system.
  • Färdiga standardkopplingar till de vanligaste affärssystemen.
  • Textfilskoppling för enkla integrationer.
  • Konsultanpassningar för avancerade integrationer.
  • Exempel på kopplingar: Agresso, Balans, Entré, FDT, Garp, Hogia, IFS, Jeeves, Mamut, Navision, Pyramid, SAP, SAP BusinessOne, Visma Administration (500/1000/2000), Visma Business, Visma Compact, Visma Control, WinBas, XAL, Fortnox mfl
  • Kontakta oss om du saknar just ditt affärssystem.

Körjournal

  • Fyll i körjournalen samtidigt som du rapporterar dina jobb.
  • Körjournalerna kan skrivas ut från desktopen.

Arbetsgrupper och behörighetsprofiler

  • Strukturera upp personal genom att dela in dem i olika arbetsgrupper.
  • Tilldela olika personer och/eller grupper olika behörigheter.
  • Dela upp användarna på område och/eller kompetens.
  • Skapa behörighetsprofiler som bestämmer vilka funktioner och vilken information varje användare skall ha tillgång till.

Kalender

  • Se uppdragen i ett sk ganttschema.
  • Full kontroll på beläggningen – vet när och till vem du kan fördela nya uppdrag till.
  • Uppdrag som ännu inte fördelats till någon utförare ligger på kön.
  • Skapa och omfördela genom dra-och-släpp i kalendern.

Anläggningsregister

  • Skapa ditt eget objektregister genom att lägga upp anläggningar, fastigheter, maskiner, serviceobjekt, komponenter, utrustning etc.
  • Objekten läggs upp i en trädstruktur.
  • Lägg upp egna fält för den information som behövs om objekten.

Artikelregister

  • Möjlighet att lägga upp egna artiklar.
  • Möjlighet att koppla artikelregistret till ditt affärssystem.
  • Möjlighet att läsa in artiklar från filer som du fått från dina leverantörer.

Import av leverantörsföljesedlar

  • Minimerar stansning.
  • Minska risken att missa använt material.
  • Minuter efter att du hämtat material från dina leverantörer så finns dessa med som materialrader på ditt uppdrag.
  • Exempel på leverantörskopplingar: Ahlsell, Dahl, Elektroskandia, Selga, Solar, Storel, VVS Centrum, Moel med flera.
  • Kontakta oss om du saknar just din leverantör.

Läs mer

Fria fält

  • Gör Mobigo anpassningsbart för olika branscher och verksamheter.
  • Lägg upp fler fält och lagra information.
  • Lagra valfri information på uppdrag, kunder, objekt, artiklar etc.

Utskrifter

  • Stor mängd rapporter ingår som standard.
  • Rapporter gjorda i standard HMTL.
  • Möjlighet att skapa egna rapporter.
  • Skicka rapporter som pdf:er i e-post.

Mål och nyckeltal

  • Skapa egna mål och nyckeltal.
  • Bevaka trender och utveckling.
  • Håll koll på viktiga parametrar.
  • Ger dig underlag för analyser och strategiska insatser.

Att-göra

  • Lägg upp olika aktiviteter som skall utföras.
  • Skapa tidsinställda påminnelser.
  • Skapa Att-göror för tex kunder, uppdrag, objekt mm.

Textfilsimport/export

  • Textfilsimport/export som gör det möjligt att koppla mot andra system.
  • Läs in kunder, artiklar och objekt.
  • Exportera uppdrag till textfiler som kan läsas in som fakturaunderlag eller order i andra system.
  • Enkelt att använda.
  • Sparar kostnader från avancerade integrationer.

Historik

  • Alla uppdrag finns tillgängliga som historik till kunderna och serviceobjekten.
  • Lägg till egna historikposter med information.
  • Underlätta kundservice genom att alltid ha historiken lätttillgänglig.

Leverantörsregister

  • Leverantörsregistret läggs upp och hanteras på motsvarande sätt som kundregistret.

Filter, sök och urval

  • Snabbfilter med fritextinmatning.
  • Bestäm sortering på kolumner med ett klick.
  • Skapa egna kraftfulla urvalsbegrepp.
  • Kan programmeras med SQL-satser.

NU-sidan

  • Dashboard-sida som ger dig snabb överblick.
  • Slå av och på olika widgets som skall visas.
  • Levereras med ett 20-tal olika widgets.
  • Möjlighet att skapa egna widgets.
  • Widgets görs i HTML.

Projekthantering

  • Projektmodul för dig som jobbar mycket i projektform.
  • Skapa nya projekt och lägg till aktiviteter eller uppdrag till projektet.
  • Uppdragen hanteras sedan som vanligt i kalendern och uppdragslistan.
  • Ta fram rapporter och sammanställningar på hur projekten går.

Orderupptagning

  • Knyt samman säljavdelningen med övriga verksamheten.
  • Lägg upp nya offerter.
  • Lägg upp nya order.
  • Även rent säljande företag kan använda Mobigo för ren orderupptagning.

Tidrapportering och koppling till lönesystem

  • Tiden som rapporterats på uppdragen kan kompletteras med tid utanför uppdrag/projekt för att få en komplett tidrapport.
  • Skriv ut eller exportera tider till ert lönesystemet.
  • De flesta etablerade lönesystemen har standardiserade funktioner för att läsa in textfiler med löneunderlaget.
  • Konfigurera exporten av tidrapporterna till önskat format.

Checklistor

  • Fyll i protokoll och checklistor till uppdrag.
  • Stort utbud av standardprotokoll.
  • Möjlighet att skapa egna protokoll.

Avtalshantering

  • Skapa avtal och lägg upp mallar för periodiskt återkommande jobb.
  • Systemet genererar sedan uppdrag automatiskt från avtalsmallarna.

Kundportal

  • Webbaserat front-end för Mobigo.
  • Låt dina kunder registrera nya ärenden direkt i ditt system.
  • Låt dina kunder se klara uppdrag och följa hur arbetet går med de pågående ärendena.
  • Anpassningsbart utseende.

Tid- och uppdragsanalys

  • Analysera de återrapporterade uppdragen.
  • Få reda på vilka moment som tiden läggs på.
  • Excel-baserat som låter dig vända och vrida på siffrorna utan att ha Mobigo igång.

Positionering på karta

  • Ny standardfunktion på gång: Du kommer att kunna underlätta din planering genom att visa uppdrag, användare, kunder och objekt på kartan. Vi hoppas kunna återkomma med mer information strax efter årsskiftet 2016/2017.

Exchange koppling

  • Genom att koppla Mobigo till Microsoft Exchange (Outlook) får du full kontroll på planeringen i alla dina kalendrar.
  • Alla uppdrag/arbetsorder och tider som du skapar i Mobigo visas i Exchange-kalendern.
  • Bokningar som du registrerat i din Exchange-kalender visas i Mobigo:s kalender.

Läs mer

Streckkodsläsare

  • Stöd för streckkodsläsning.
  • Även stöd för sk QR Code.
  • Snabbare registrering av använt material.
  • Märk upp dina serviceobjekt och säkerställ att du utför dina uppdrag på rätt ställe samt för rondering.

Bifoga bilder, filmer, ritningar mm

  • Bifoga alla typer av dokument till uppdrag, kunder, objekt etc.
  • Skapa länkar till dina olika typer av dokument.
  • Dokumentera genom att ta bilder före och efter åtgärd och spara tillsammans med uppdraget.

Dokumenthantering

  • Sortera dokument i virtuella hyllor, pärmar och flikar.
  • Håll koll på stora mängder dokument.

Vägbeskrivning

  • Få vägbeskrivningen till ditt uppdrag genom en tangenttryckning.

Statistik

  • Ta fram värdefull statistik från Mobigos data.
  • Analysera hur verksamheten fungerar.

Attestera

  • Säkerställ att rapporterade uppdrag och tider har kontrollerats innan de skickas vidare till ditt faktureringssystem.

Skicka e-post

  • Skicka rapporter som e-post.
  • Skicka e-post med automatik, tex som bekräftelser till kunderna på att uppdragen är slutförda.

Resurser

  • Lägg upp fordon eller annan utrustning.
  • Ha kontroll på var resurserna befinner sig.
  • Låt företaget dra nytta av gemensam utrustning genom att dela på den.

Automatik

  • Ersätt manuella jobb och rutiner med automatik.
  • Lägg själv till processer och verktyg som skall köras med automatik.

Meddelanden, Larm och påminnelser

  • Ställ in larm och påminnelser som genererar meddelanden.
  • Nå dina medarbetare med viktig information – direkt i Mobigo.
  • Meddelandefunktionen används också för att visa larm och påminnelser.

Events, VB-script

  • Utöka eller modifiera funktionaliteten i Mobigo genom events och verktyg.
  • Scriptingmiljö i C# och vbscript.
  • Bygg ut systemet utan att måla in dig i ett hörn.